کد خبر 495690
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲

واگذاری مجدد تیم‌های هبه شده در لیگ دسته 2 به استان‌های مختلف موجب جا به جایی مبلغ هنگفتی در فوتبال شده که به نظر می رسد قبل از واگذاری به این موضوع توجه نشده است.

به گزارش مشرق، تصمیم عجیب هیات رییسه فدراسیون فوتبال برای اهدای امتیاز چند تیم در سطح لیگ دسته دو به استان‌های محروم به منظور ترویج فوتبال در سطح کشور حواشی جدیدی را به وجود آورده است. اما این تصمیم عجیب هیات رییسه دوامی نداشت و در اتفاقی عجیب تعدادی از این استان‌ها به سرعت از تیم‌داری شانه خالی کردند و این تیم ها را با مبالغ همگفتی به استان های دیگر واگذار کردند.

از طرفی این اقدام فدراسیون فوتبال این شائبه را به وجود آورده است که آن ها به دنبال اخذ رای هیات فوتبال‌ها در انتخابات اسفند 94 هستند.

* نبود اسپانسر موجب واگذاری تیم‌ها شد
فریدون اصفهانیان رییس هیات فوتبال زنجان و عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال پس از واگذاری امتیاز شهرداری زنجان به یاران غدیر هشتگرد ابراز تاسف کرد و گفت: هیات رییسه به دنبال اجرای یک کار اساسی بود. اعتقاد ما بر این بود که با این روش می‌توانیم فوتبال را در استان‌های مختلف جا بیندازیم اما هیچ گاه از این تیم‌ها حمایت مناسبی صورت نگرفت. هدف از این کار استفاده از بازیکنان بومی در تیم ها بود.

رییس هیات فوتبال زنجان با بیان اینکه آن‌ها فصل گذشته تجربه موفقی در لیگ دو داشتند، افزود: تیم ما در آستانه صعود به لیگ یک بود اما با بدشانسی آوردیم. هدف ما در این فصل بومی‌گرایی بود اما اسپانسری نبود تا از ما حمایت کند. شورای شهر و شهرداری هم پا پیش نگذاشتند. با استاندار هم صحبت کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید. پس از حمایت نشدن از سوی استان و تنها 48 ساعت مانده به پایان فصل نقل و انتقالات، علی رغم میل باطنی مان مجبور شدیم امتیاز شهرداری را واگذار کنیم. مگر می‌شود زنجان با این همه سابقه تیمی در این فوتبال پهناور نداشته باشد.

او اضافه کرد: امتیاز شهرداری را با مبلغ 410 میلیون تومان واگذار کردیم اما هنوز به پول آن دست نزده‌ایم. هدف ما این است که در فصل آینده امتیاز تیمی را خریداری کنیم تا بار دیگر به فوتبال بازگردیم. متاسفانه تیم‌های ما قائم به فرد هستند یعنی اگر فردی بخواهد هزینه می‌کند وگرنه هیچ سازمان یا ارگانی اقدام به تیم‌داری نمی‌کند چرا که سودی برایش ندارد. تیم‌های ما باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشند.

* تیم ها سال 93 واگذار شدند نه امسال
آبختی سنجابی رییس هیات فوتبال ایلام که آن‌ها هم به مانند زنجانی‌ها تیم‌شان را به استان دیگری واگذار کرده‌اند، با اصفهانیان هم‌نظر است و می‌گوید نبود اسپانسر باعث کناره‌گیری از تیم‌داری شده است. او اضافه کرد: اولا اینکه این تیم‌ها در فصل 93 و 94 به استان‌ها واگذار شدند و برای این فصل نیست. سال گذشته حدود 150 تا 160 میلیون تومان بدهی روی دست‌مان ماند. هیچ شرکتی حاضر نشد از تربیت ایلام حمایت کند. مشکل ما این است که در فوتبال ایلام کسی تیم‌داری نمی‌کند. باشگاهی مانند فولاد خوزستان و فولاد مبارکه سپاهان چند تیم در لیگ‌های مختلف دارند اما ایلام نمی‌تواند یک تیم را اداره کند. همه مسئولان استان دوست داشتند تربیت ایلام در لیگ دو حضور داشته باشد اما کسی نبود که از این تیم حمایت کند.

رییس هیات فوتبال ایلام با اشاره به واگذاری این تیم به شاهین شهرداری بوشهر گفت: این تیم را حدود 350 میلیون واگذار کردیم و مستندات آن در دست است. اینکه می‌گویند تیم را 500 میلیون فروخته‌ایم درست نیست. با این پول بخشی از بدهی‌ها را پرداخت می‌کنیم و مابقی را هم در راه استعدادیابی به کار می‌بریم. از طرفی به همه استان‌ها تیم واگذار نشده است. استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و... سهمی از این فوتبال ندارند. خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هم مانند ما توانایی اداره تیمی را نداشتند. در استانی که کل درآمد فوتبالش در یک سال به 50 میلیون نمی‌رسد چطور می‌توان تیم‌داری کرد؟ کل بودجه اداره کل ورزش و جوانان ایلام در برنامه 5 ساله 300 میلیون تومان است آن وقت ما برای یک تیم در طول یک فصل 200 میلیون تومان هزینه می‌کنیم. طبیعی است که نمی‌توانیم از پس هزینه‌های آن برآییم.

* واگذاری تیم ها جزو وظایف هیات رییسه است
در حالی که گفته می‌شد فدراسیون فوتبال این تیم‌ها را با هدف جذب رای در انتخابات واگذار کرده است اصفهانیان این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید واگذاری‌ها در سال گذشته اتفاق افتاده و هیچ ربطی به انتخابات ندارد. از طرفی افزایش یا کاهش تیم‌های لیگ دسته یک و دسته دو جز وظایف هیات رییسه در اساسنامه است.

رییس هیات فوتبال ایلام هم با بیان اینکه روسای هیات‌های فوتبال عادلانه‌ترین رای را در انتخابات فدراسیون فوتبال می‌دهند، گفت: حضور من در فوتبال مربوط به االان نیست که به خاطر رای دادن به کسی هر کاری کنم. اگر ببینم کسی بهتر از کفاشیان است به او رای خواهم داد اما اگر فردی پایین‌تر از کفاشیان نامزد شود، میان بد و بدتر کفاشیان را انتخاب می‌کنم. در حال حاضر همه استان‌ها ساختمان هیات فوتبال دارند اما ما هر ماهه یک میلیون تومان بابت اجاره ساختمان سازمان لیگ پرداخت می‌کنیم. از فدراسیون فوتبال به ما چه چیزی رسیده است که بخواهیم از کسی طرفداری کنیم. اگر محسن صفایی فراهانی نامزد شود و پولی هم به ما ندهد، او را انتخاب می‌کنم.

* سازمان لیگ برخلاف برنامه هیات رییسه فدراسیون عمل کرد
او در پاسخ به این سوال که آیا با این کار تعداد تیم‌های لیگ دو افزایش نیافته‌اند، تاکید کرد: هدف ما از ابتدا منطقه‌ای کردن لیگ دو بود. به طوری که کل کشور را به 4 قسمت تقسیم می‌کردیم و تیم‌های هر منطقه به مرحله نهایی صعود می‌کردند و از آنجا به مسابقه‌های بالاتر می‌رفتند اما مهدی تاج و همکارانش در قرعه‌کشی لیگ 2 برخلاف این موضوع عمل کردند. تیم‌های لیگ دو توانایی سفر با هواپیما را ندارند چرا که هزینه هنگفتی دارد.

اصفهانیان در پاسخ به این سوال که آیا قبل از اجرای چنین برنامه‌ای به عواقب و نحوه اجرای آن فکر کرده بودید تاکید کرد: همان طور که گفتم این برنامه عملی نشد وگرنه می‌توانست کمک زیادی به ترویج فوتبال در کشور کند. اجرای آن نیازمند همکاری همه ارگان‌ها بود. برای مثال سازمان لیگ می‌توانست برنامه هیات رییسه را عملی کند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس